L’Ajuntament de Lleida va publicar la següent notícia al seu portal web i al número d’octubre de 2014 de la revista gens partidista “La Paeria”, que te la trobes a la bústia del portal de casa. La podeu veure fent clic aquí.

L’article parla d’un estudi publicat, que no sabem on és, sobre l’ús de la bicicleta a la ciutat, on destaca el creixement de l’ús de la bicicleta a la ciutat en els darrers anys.

Segons la notícia, l’informe posa en relleu que és als trams on hi ha carrils bici on s’ha produït un major augment de la circulació de bicicletes. Però, això és veritat?

Aquesta afirmació és justificada perquè els punts on s’ha produït un augment d’un 200% és al pont Vell, l’avinguda del Segre, Blondel i Rambla de Ferran, on suposadament hi ha carril bici, en comptes dels carrers Balmes, Prat de la Riba i Rovira Roure, on s’ha produït un increment menor, del 92%, suposadament perquè no hi ha carril bici. Però, realment hi ha carril bici on diuen que n’hi ha?

DONCS NO, a no ser que l’ajuntament s’hagi inventat carrils bici imaginaris…

Al pont vell no hi ha cap carril bici, a Rambla de Ferran no hi ha cap carril bici (bé, segons el mapa de vies ciclistes que edita l’Ajuntament sí que n’hi ha, però no sé on coi l’han posat…) i els ciclistes potser circulen pel passeig central, però això no és un carril bici. A l’Avinguda Blondel només hi ha carril bici al tram que és paral·lel al riu Segre (si el podem anomenar així…), a la resta del carrer, que principalment és de vianants, no hi ha carril bici. A l’Avinguda Rovira Roure sí que n’hi ha, de la mateixa qualitat que els altres, excepte el tram entre la Plaça Ricard Vinyes i Passeig de Ronda, on no hi ha res. On sí que hi ha carril bici és a l’Avinguda del Segre (lamentable, per cert)

Als Carrers Balmes i al carrer Prat de la Riba i Rovira Roure tampoc hi ha carril bici.

Així doncs, si hi ha hagut un augment del trànsit de bicicletes no és gràcies a les polítiques de mobilitat de l’ajuntament a l’hora de construir carrils bici, perquè no hi ha carrils bici en la majoria de carrers analitzats. Tamoc és gràcies a aplicar altres mesures per afavorir la mobilitat ciclista, perquè en aquestes vies no s’ha fet res especial. En resum, l’augment de la mobilitat en bicicleta no és gràcies a l’ajuntament.

Una altre aspecte que fa riure és que l’article parla de la “xarxa” actual de carrils bici, que és de “35.2 km”. Xarxa? Jo parlaria més aviat de trams aïllats i mal connectats entre ells (només cal fer una volta en bici per a comprovar-ho). I la longitud d’aquesta xarxa també fa riure. A l’article i al mapa no s’indica si la pintura del carril està tan esborrada que ja no saps què coi és, si no hi ha cap senyal ni vertical ni horitzontal que t’indiqui que és una via ciclista, si és perillós circular-hi perquè passes tan a prop dels cotxes aparcats que et pots menjar una porta o si el carril bici passa per damunt la vorera, deixant un espai de 50 cm per als vianants, i com que no saben volar han de caminar per damunt del carril bici. Només cal donar una volta per a veure tot això.

L’Ajuntament aplica una política d’inaugurar coses noves, però després s’oblida del manteniment perquè l’alcalde ja s’ha fet la foto amb els regidors, i de publicar als mitjans que la política de mobilitat de la ciutat ha estat clau per tal d’augmentar la circulació de bicis. La Paeria practica el “postureig ciclista”, que consisteix en fer veure que et preocupa la mobilitat en bicicleta, ja que és sostenible i fa “smart city”, mitjançant articles en revistetes i pintant voreres i calçades de qualsevol manera, però en realitat li importa ben poc perquè l’important és no tocar massa els collons a la gent que va en cotxe, no fos cas que a les eleccions es plantegin votar un altre partit.

MENYS REVISTES, MENYS “POSTUREIG”, I MÉS POLÍITIQUES DE MOBILITAT DE VERITAT (o, al menys, si t’importa una merda el tema, no et facis una foto a cada suposat carril bici)

Us deixo aquí un enllaç amb el mapa de les vies ciclistes de la ciutat.

Font imatge: paeria.es

[Aquest article es va elaborar el novembre de 2014 i ha estat reeditat]

[Nota: actualment, desembre de 2015, existeix un carril bici a l’Avinguda de Balmes, tot i que encara no a tota la longitud del carrer]

(Visited 46 times, 1 visits today)