Unim trenta radis i els anomenem roda

però és a l’espai buit on resideix la utilitat de la roda

Tao Te Txing

Com alguns de vosaltres ja sabeu, fa temps vaig començar a investigar tots els aspectes de la bicicleta relacionats amb l’economia. És per això que vaig crear la secció de Bicieconomia d’aquest blog, en la qual molts lectors i moltes lectores us haureu familiaritzat amb conceptes com la intermodalitat o la velocitat efectiva. Tinc pendents encara molts articles, que parlen des del cost d’un carril bici fins a l’assegurança obligatòria o el cicloturisme, però us he de confessar que, potser, l’article que m’ha fet més il·lusió d’escriure és aquest d’avui. Perquè he pogut visitar el taller de l’Òscar, que jo sàpiga l’única persona de Lleida que fa bicicletes de manera artesana com a professió.

Òscar DFLY

L’Òscar al seu taller

El podeu veure a la foto, davant del jig (el suport) que ell mateix s’ha fet per subjectar els tubs a l’hora de soldar-los. Durant molts anys va treballar soldant camions, fins que va decidir de fundar DFLY bikes, una empresa que fa bicicletes fixie i single speed personalitzades (també té Facebook). Per què Dragonfly? “M’agraden les fixie perquè són la senzillesa extrema, i la manera com et mous em recorda a una libèl·lula (dragonfly en anglès). A més a més, és un nom que m’encanta, format per les paraules drac (dragon) i volar (fly), que em fan pensar en la Xina i en el taoïsme, una filosofia que m’agrada molt”.

Parlar amb ell és molt interessant. M’explica, per exemple, que com més aconseguim apropar la roda del darrere al tub del seient, més maniobrabilitat tindrà la bici. Aprenc, també, que, en les fixie (recordeu que les de veritat són les que no tenen el pinyó lliure, és a dir, no pots deixar els pedals quiets sense parar) és molt important aixecar una mica l’eix del pedalier perquè els pedals no toquin el terra al girar. “El vell Calucho em va dir que, en una cursa en la qual quasi sempre es girava cap al mateix costat, s’instal·lava una biela mig centímetre més llarga que l’altra”, explica.

Aquí el podeu veure treballant.

Aquí el podeu veure treballant.

Parlant amb ell, noto que aquesta feina ha d’ésser molt gratificant. Cada obra és única. Cada bicicleta és la que millor s’adapta al seu futur usuari. La mida, la forma del quadre, el color, els components…, TOT és fet pensant en la persona que la utilitzarà. No en sóc cap expert, però les unions del quadre em van semblar fetes amb una cura que diu molt del seu amor per les bicis i per les persones que les utilitzaran.

I bé, no us entretinc més. Us deixo amb dues fotos més de l’obra d’aquest artesà de les fixies:

bici2

 

bici1

(Visited 187 times, 1 visits today)