La idea, i mira que és simple, és boníssima: en hora punta, si vas a 20 km/h en bicicleta per anar a treballar al centre, no et caldrà posar el peu a terra. A l’hora punta de sortida, la semaforització canvia per a que, si vas del centre als afores, s’apliqui el mateix: ves a 20 km/h en bicicleta i no et caldrà parar. Els llums verds són programats depenent de les hores amb l’objectiu de fer la vida més fàcil als ciutadans. L’acollida de la idea ha estat tan bona que la ciutat de Copenhaguen destinarà 6,2 milions d’euros a un programa que, en bona mesura, consistirà en una semaforització intel·ligent.

copenhaguen

Per què es va optar pels 20 km/h? La velocitat mitjana dels ciclistes a Copenhaguen era de 16 km/h. Es va optar pels 20 per animar-los a anar una mica més de pressa als més lents, però també per animar els més ràpids a calmar-se. Hi ha tant trànsit a les hores punta a Copenhaguen (trànsit de bicicletes, és clar) que els aprenents de Purito no fan cap bé, no només pel que fa a la seguretat sinó, també, pel que fa a la percepció de la seguretat.

Contràriament al que podríem pensar, això no ha provocat pas que la gent s’instal·li un contaquilòmetres a la bici. Saben simplement on van, i el costum del dia a dia els diu a quina velocitat han d’anar si volen aprofitar l’ona verda. Com que, a més a més, a Copenhaguen hi ha molts ciclistes, a les hores punta el més fàcil és seguir el ramat, que ja s’hi adapta sol. També hi ha uns leds verds a terra que, si es van apagant al teu costat t’avisen que has de fer un esforç si vols passar el semàfor, com es pot veure en aquest video:

Les ones verdes no són a tot arreu, només a les artèries principals de la ciutat. 80.000 persones, però, hi passen cada dia, un 26% dels usuaris de la bicicleta que van al centre de la ciutat. Com diu Michael Colville a Copenhaguenize.com, podem meravellar-nos dels aspectes tècnics d’això però, al pinyol, hi continua sent Plató: “La necessitat és la mare de la invenció”. I la necessitat, a Copenhaguen, és aquesta: com fer una ciutat millor? Prioritzar els vianants, els ciclistes i el transport públic és un dels primers passos.

(Visited 36 times, 1 visits today)