Diuen que la salut ciclista d’una ciutat es mesura amb el nombre de dones que es desplacen amb bicicleta. A Lleida la salut ciclista no és massa bona, però és cert que està canviant i una prova d’això són els tipus de bicicletes que s’hi veuen. Algunes de les bicicletes que he vist durant un any i m’han deixat amb la boca oberta:

Quipplan q26
Bicicleta navarresa elèctrica, plegable de 26″, amb canvi de velocitats integrat a la boixa (igual que una moto o un cotxe) i transmissió per corretja de carboni. Canvia de marxes estant parat i oblida’t de fer-li el manteniment a la transmissió i de les molestes taques de lubricant, no en necessita.

quipplanq26

 

Babboe City Cargo Bike
La logística amb bicicleta va començar fa dècades i fins el dia d’avui poca cosa ha canviat. El disseny del vehicle inclou una zona de càrrega que pot ser una caixa tancada, una plataforma plana o una cistella. Aquest tipus de vehicle s’està fent un lloc a diverses ciutats espanyoles i és que és el vehicle ideal per les empreses de missatgeria. Però a banda d’utilitzar la bicicleta per repartir cartes o fer la mudança també es pot utilitzar per al transport de persones amb unes petites adaptacions com són afegir-li uns seients i uns cinturons de seguretat. Aquesta en concret, estava adaptada per portar 3 nens.

babboe-1

 

Bicicleta artesana de bambú
I aquí tenim la primera bicicleta de fusta que volta per Lleida. La tuberia del quadre d’aquesta bicicleta està feta de canyes de bambú i lligades artesanalment amb unes cordes i cola d’epoxi. Aquesta, a més, duu un canvi integrat a la boixa.

Una bicicleta de bambú pot donar un aspecte de poca resistència, però és un material més resistent que l’acer. Els que les condueixen diuen que aporta més flexibilitat que l’alumini i es transmeten menys les vibracions del terreny. S’estan ficant de moda i molta gent es pensa que són tota una novetat, però cal recordar que les primeres bicicletes estaven fetes de fusta, aquesta calia processar-la per obtenir la forma adequada per al quadre. Hi ha una alternativa molt bona que pràcticament elimina l’etapa del processament de la fusta: les canyes de bambú. Un tub de fusta amb un comportament estructural envejable i que es poden tallar a la mesura necessària sembla l’elecció perfecta per a bicicletes. La bicicleta de bambú va ser patentada a l’any 1894 a Anglaterra i s’utilitzen molt a l’Àsia

ignacio

 

Dragonfly custom bikes
Això és art sobre rodes, dissenys de quadres únics i personalitzats, posant tot l’esforç necessari per cuidar l’art del detall. El quadre està fet artesanalment per encàrrec i és 100% lleidatà. L’Òscar, que és el pare d’aquestes creacions, és un apassionat de les bicicletes originals i treballa especialment amb fixies, single speed i bicicletes de pista. Enbiciperlleida el va entrevistar aquí.

dfly_

 

Orbea Katu
Fa temps una amiga em va dir: “Ostres Xavi, he vist una bicicleta molt rara, semblava de nen petit, amb rodes petites, i el quadre molt estrany, sobredimensionat per la mida de les rodes i sense ser plegable”. Li vaig contestar dient que estava descrivint una minivelo, però a Espanya era poc probable veure’n una.  Mesos més tard, en vaig veure una encadenada a un pàrquing de bicis de la nostra ciutat.

Les minivelos ofereixen una posició de conducció i unes prestacions molt similars a la d’una bicicleta convencional però utilitzant rodes d’un diametre de 20″. Proporciona un rendiment similar a una bicicleta de 700c però amb l’avantatge d’una millor aerodinàmica, una ràpida acceleració gràcies a la mida de les seves rodes i són molt àgils per desplaçar-se entre el transit. Tenen moltíssima popularitat a les grans urbes japoneses, ideals per guardar-les en pisos petits i per dur-la al transport públic.

orbea_katu_20_fresh_green870x500

 

Fat bike
Una fatbike no és més que una bicicleta  amb un pneumàtic més ample del normal, entre 3,5 i 5 polzades. L’especial d’aquestes bicicletes és que la roda es pot inflar a baixes pressions, el que converteixen una bici rígida en una bicicleta amb doble suspensió. La idea d’aquestes bicicletes és la de poder rodar per terrenys complicats, com per exemple neu o sorra. Per tant, no sembla massa lògic veure aquest tipus de bicicletes per la ciutat on els pneumàtics sobredimensionats no són els més ideals per rodar per l’asfalt. Segur que la seva estètica hi juga un paper molt important.

khs-159-atb5000_02_low

 

Stringbike
Aquesta bicicleta em va deixar amb un pam de nas. Quan la vaig veure  pensar: “No pot ser! si em pensava que era un prototip i no es podia comprar!”. Fixeu-vos amb la transmissió:

stringbike

Bàsicament consisteix a substituir la cadena i els engranatges per un sistema de lleves, rodes excèntriques i politges. Aquest sistema converteix el moviment circular dels pedals en una translació alternativa de dues politges que transmeten moviment al cable continu que passa per elles, una altra politja subjectada a l’eix de la roda provoca el moviment a aquesta. El millor és veure el següent vídeo per comprendre-ho:

El sistema ofereix tot tipus d’avantatges: no necessita lubricant, les parts no es desgasten tant, evita la “pedalada al buit” que provoquen els plats circulars i es pot ajustar la tensió dels cables fent que una cama transmeti més força que l’altra, ideal si tens algun tipus de problema a una cama i no la vols forçar tant.

(Visited 228 times, 1 visits today)