La il·luminació per dinamo és duradora, ecològica, més difícil de robar i extremadament convenient. Estic a punt d’acabar una estada d’uns mesos a Alemanya i aquí he estat utilitzant dues bicis, ambdues equipades amb llums de dinamo. És molt freqüent aquí, i m’ha servit per adonar-me de l’útil que pot arribar a ser.

Foto llum davanter

Foto: David Niddrie

 

Què és una dinamo?

És un eix de roda (de la davantera, usualment) que transforma part de l’energia de la roda al girar en elèctrica, normalment per alimentar llums encara que també es pot utilitzar per carregar mòbils, endollar altaveus, ports USB i tot tipus d’aparells.

Antigament -tot i que encara se’n fabriquen- les dinamos eren una petita ampolla amb una roda dentada al coll que fregava el costat de la coberta de la roda al girar. Aquest sistema és més barat però menys eficient, provoca desgast en la coberta i no sempre funciona bé quan està moll o fa fred.

Com saber si un llum de dinamo és bo?

Com amb qualsevol altre llum de bici, ha de ser suficientment brillant per a ser visible, il·luminant la calçada sense enlluernar-ne els altres usuaris i ha de seguir fent llum quan la bici està parada una estona com en un semàfor. Aquest és un problema clàssic de les dinamos que no inclouen condensador o bateria.

Cal portar un llum blanc davant i un vermell darrera, i una sola dinamo aporta energia suficient pels dos. Els llums amb bateria recarregable de brillantor similar tenen una vida de 1-4 hores abans d’haver de tornar-les a carregar.

 

És suficientment brillant?

Sí. Ofereixen molta brillantor i poden adaptar-se a les preferències de diferents tipus d’usuaris. Al comprar un sistema de llums, funcioni amb dinamo o no, cal considerar-ne la brillantor i patró d’il·luminació.

La brillantor és comunament descrita en dues diferents unitats de mesura: lúmens i lux. Mentre que els llums alimentats per bateria són usualment classificats en lúmens, els llums de dinamo és més comú trobar-los en lux. Mentre que els lúmens són una mesura de la quantitat total de llum emesa, els lux mesuren la intensitat de la il·luminació en la part utilitzable del seu patró d’il·luminació. Això significa que dues làmpades idèntiques en quant a lúmens poden tenir mesuraments molt diferents en lux, depenent de com estigui enfocat el feix de llum (òptica de la bombeta).
I aquí entra en joc el patró d’il·luminació, que dependrà de com utilitzis la bici. Algú que vagi ràpid es beneficiarà d’un llum brillant que il·lumina amb potència el terra uns quants metres endavant, per tenir temps de sobra per anticipar-se a sots i altres possibles obstacles a la via. Algú que es mou a un ritme més de passeig preferirà bona il·luminació en tota la zona immediatament davant de la bici. L’entusiasta de les sortides nocturnes quedarà meravellat per un feix de llum desenfocat que il·lumini uniformement tot el que hi ha davant seu.

Bici amb dinamo

Foto: David Niddrie

Llavors per què no són gaire comuns els sistemes dinamo a Lleida?

En alguns països (els sospitosos habituals Països Baixos, Dinamarca, Alemanya…), la majoria de bicis dissenyades per a ús diari venen preparades pels llums alimentats per dinamo. Porten suports per a dinamos de botella o són fabricades directament amb dinamos d’eix. A la resta de països la majoria de bicis venudes són per a un ús recreatiu i els llums es consideren més un accessori que una necessitat. A la majoria de botigues de bicis tenen moltes opcions en quant a llums amb bateria o a piles (nota: MAI compreu llums a piles, són un crim ecològic i acaben sortint més cares), normalment petits i desmuntables, mentre que els llums de dinamo els hauran d’encarregar especialment. També poden ser cars i requerir una instal·lació costosa, si la bici no està preparada.

Tot i això els sistemes dinamo estan guanyant popularitat degut a que cada cop més gent utilitza la bici per a desplaçar-se. Els fabricants estan començant a oferir models estàndard equipats amb llums. Si estàs pensant en afegir aquest sistema a una bici que ja tens, un conjunt de llums i eix dinamo costa a partir d’uns 55€ sense contar el preu de la instal·lació. L’eix dinamo requereix muntar una roda sencera (radis i llanta) i això en farà pujar el preu, tant pels productes com mà d’obra. És realista esperar un preu final d’uns 120€ per un sistema senzill i fins a 800€ o més per sistemes d’alta gamma.

Tenir els llums equipats a la bici evidentment també hi afegirà una mica de pes (uns 800 grams). No és l’ideal en una bici per a fer curses, però no hauria de ser cap problema per a bicis d’ús urbà.

 

Per què la il·luminació per dinamo mola tant

El principal avantatge per a molta gent és que et transmet seguretat. Brilla molt, sempre hi és i no cal pensar-hi gaire. No hi ha la possibilitat d’oblidar-se dels llums perquè pretenies ser a casa abans que es fes fosc, no cal canviar piles o recarregar bateries regularment.

Degut a que estan sellades dels elements, les dinamos produeixen il·luminació consistent i fiable faci el temps que faci. Un eix dinamo requereix molt poc manteniment, similar a qualsevol altre eix de bici, la qual cosa significa que et durarà per molts anys. Són reciclables i no contenen productes químics perillosos.

Degut a que els llums estan cargolats al quadre, i que són inútils sense el generador, els llums de dinamo són molt menys desitjables pels lladres. Després del cost inicial fins i tot pots arribar a estalviar diners per no haver de comprar nous llums, piles o pagar multes per haver-los oblidat.

Els típics llums de bici són un accessori de posar i treure. Els sistemes d’il·luminació dinamo són una part integral de la teva bici. Pots imaginar conduir un cotxe al que se li han de lligar els llums o que els té a mitja càrrega?

 

Els llums per dinamo són

  • Segurs. Són potents i altament visibles.
  • Convenients. Sempre amb tu, mai et faltarà llum.
  • Duradors. Amb bombetes LED de vida útil pràcticament infinita.
  • Consistents. No cal pensar en la càrrega de la bateria o patir per perdre el llum.
  • Sostenibles. Redueixen l’impacte ambiental a l’eliminar piles i bateries.
  • Segurs. Molt menys desitjables pels lladres i més difícils de sostreure.

 

Aquest article és una adaptació d’aquest altre originalment escrit per Josh Williams i publicat a momentum mag. Si t’ha agradat i entens l’anglès et recomano visitar el seu lloc web, escriuen articles boníssims.

(Visited 52 times, 1 visits today)