Sóc alumne de l’EOI i fa poc, com cada any, vam fer el simulacre d’incendis i em vaig adonar que havien ficat un nou pàrquing de bicicletes, amb càmera de seguretat. No l’havia vist perquè està molt amagat. La setmana passada mentre deslligava la bicicleta de l’altre pàrquing, el de “tota la vida”, es va acostar una persona de direcció i vam tenir la següent conversa:

Direcció: Ja ho saps que hi ha un pàrquing de bicicletes més segur a l’altra banda?
Jo: Si, el vaig veure fa uns dies, però no és un pàrquing de bicicletes, és un pàrquing de rodes.
Direcció: Com?
Jo: Doncs això, que no pots lligar la bicicleta, només pots lligar una roda: el lladre arriba, treu el passador de la roda i s’emporta la bicicleta.
Direcció: Ostres! Això en ho havies d’haver dit abans. Vam estar mirant altres escoles per veure com el tenien i tenien aquest tipus d’aparcaments. En tot cas, un encadenat en espiral si que dona per lligar el quadre…

El nou pàrquing és d’aquest estil:

8885-2

 

Malauradament, aquesta conversa no és la primera vegada que la tinc. Perquè aquest tipus d’aparcaments no s’haurien de ficar als llocs públics? Per respondre a aquesta pregunta, caldria preguntar-se quin és el mètode que utilitzen els lladres per emportar-se les bicicletes. Hi ha moltes maneres i com és obvi, no donaré idees, però si que caldria analitzar són els tipus d’encadenats. Per això, teniu aquesta entrada que vam publicar fa temps.

Com veieu, els encadenats més segur de tots o són rígids o tenen molt poc diàmetre i per tant és impossible encadenar el quadre de la bicicleta amb aquest tipus d’aparcaments. No és estrany doncs, que el nou pàrquing de bicis de l’EOI estigui sempre buit i això que està vigilat amb una càmera de seguretat i al costat hi ha els despatxos de direcció. Avui m’he deixat els encadenats “bons” i l’he hagut de lligar amb els que duc sempre a sobre i casualment hi havia una bicicleta lligada, aquesta:

IMG_20170112_173237754 còpia

 

Fixeu-vos com està encadenada! o millor dit, com NO està encadenada!

L’aparcament ideal ha de poder ser suficientment gran perquè s’hi pugui lligar el quadre de la bicicleta, però també les dues rodes, com el de la següent imatge:

Parking-Bicicletas-_-02

 

De fet, són els més utilitzats a la nostra ciutat i s’anomenen aparcaments en U. A continuació es mostra com s’ha de lligar la bicicleta perquè estigui el més segura possible:

como-atar còpia

Si només es disposa d’un encadenat, és millor lligar la roda del darrere amb el quadre que la del davant. Perquè? molt senzill, la roda del darrere porta la pinyonera o el cassette i en cas de robatori és més car haver de substituir la roda del darrere amb la seva pinyonera que només la roda del davant. O encara millor, tal com es mostra a la imatge, desmuntar la roda del davant i ficar-la just al costat de la roda del darrere, d’aquesta manera queda tot lligat.

I ja seria la “repera” poder disposar d’uns aparcaments que estiguessin pensats per poder encadenar-hi també el selló, com aquests:

03_Montana_HectorRoqueta_FerranSesplugues_1409659229-O1

 

Si no pots encadenar el selló, tocarà desmuntar-lo i emportarte’l, si el vols trobar al mateix lloc quan vagis a recuperar la bicicleta.

Cal recordar que existeixen uns tancaments de seguretat per les rodes i també per la tija del selló, d’aquesta manera, només la persona que tingui la clau podrà treure el passador de la roda o obrir el tancament de la tija del selló. És una bona manera d’evitar dur més d’un encadenat. Però jo sóc partidari que com més encadenats fiquem a la nostra bicicleta, millor. A simple vista, sense examinar la bicicleta, sembla més fàcil de robar una bicicleta amb un encadenat i amb tancaments de seguretat que una altra que tingui el mateix encadenat i a la vegada, un encadenat per a cada roda.

Aquí tenim dos passadors de seguretat per l’eix de la roda, el tancament de seguretat per la tija del selló i l’eina per desmuntar-ho tot:

cierres_seguridad_tranz-x

 

La ubicació del pàrquing també és un factor clau, al meu gust, l’ideal hauria estat ubicar el nou pàrquing just a l’entrada, a la paret de la sala d’actes, d’aquesta manera, hauria estat més visible des del personal de secretaria, hauria estat en un lloc de pas per l’alumnat i molt més concorregut i l’alumnat podria donar-li un cop d’ull des de l’aula. Cal dir que hi ha instituts a la nostra ciutat on tenen habilitada una sala o un petit local tancat amb clau per deixar les bicicletes el més segures possible, si a més l’estructura on es lliga la bicicleta és un aparcabicis en U, és la millor mesura de totes.

He parlat amb la direcció de l’escola i m’han comentat que afegiran un aparcament en U just al costat del nou. Bé, no és l’ideal, però com a mínim està protegit amb una càmera de vigilància, que ja és molt d’agrair. Des d’aquí, vull agrair personalment a la direcció de l’escola per tenir sensibilitat sobre aquest tema. Moltes gràcies!

(Visited 239 times, 1 visits today)