La primavera ja és gairebé aquí i això significa que, com cada any, molta gent es decidirà a donar el pas i començar a moure’s amb bici. Això és fantàstic, però porta aparellada una conseqüència negativa: moltes d’aquestes persones no saben com lligar adequadament la seva bici per a evitar que la robin. Tothom coneix algú a qui li han robat la bici algun cop; a mi mateix me n’han robat una. Tot i que era conscient que la lligava amb un cable de seguretat ínfima em semblava poc probable que algú la volgués robar ja que la bici era dolenta i vella. Va durar tres anys i mig, però és llei de vida: si no lligues bé la bici tard o d’hora te la robaran. Així que si us plau, fes-te un favor i lliga-la bé. Tot i que no hi ha cap mètode infal·lible que garanteixi al 100% que no et robaran la bici (ni tan sols es pot garantir al 100% que demà no caigui un meteorit a la Seu Vella i la tombi) et puc assegurar que si segueixes els següents consells ho posaràs increïblement difícil a qualsevol potencial lladre. No li valdrà la pena i passarà de llarg; la bici seguirà sencera allà on l’hagis deixat.

On aparcar la bici?

Idealment als aparcabicis en “U” que hi ha a molts llocs de la ciutat. Comprova que l’aparcabicis està adequadament ancorat al terra i que no està trencat ni tallat, sospita si una part està embolicada amb cinta americana, una enganxina o similars. Cadascun d’aquests aparcabicis permet lligar dues bicis, però per cortesia utilitza’n un sense cap bici lligada sempre que sigui possible. Fa més fàcil lligar i deslligar i et pot estalviar alguna rascada o cop a la bici si l’altra persona no és curosa. Quan l’aparquis en un on ja hi hagi una bici, procura lligar la teva bici només a l’aparcabicis, no lliguis l’altra!

Aparcabicis en U

Aparcabicis en U

En cas de no tenir un aparcabicis en U a prop, lliga-la a una barana, banc o altre mobiliari urbà fixat al terra; és importantíssim que la bici no bloquegi la vorera quan l’aparquis així. Tingues en compte que hi han de poder passar persones amb cadira de rodes, assegura’t que quedi espai de sobra per a que passin sense problema i, si no és possible, lliga-la a un altre lloc. Has de saber que tècnicament no és permès lligar la bici a qualsevol mobiliari urbà (només “En cas de no existir llocs habilitats per a tal fi, sempre que no obstaculitzin el trànsit de vianants ni la circulació de vehicles, i en cap cas als troncs dels arbres, als senyals de trànsit, ni semàfors, ni a altres elements del mobiliari urbà sobre el qual puguin causar desperfectes o impedir-ne l’ús normal“). Aquesta norma és molt inconcreta i ni jo ni cap conegut hem tingut mai cap problema, jo aparco i recomano fer-ho al mobiliari urbà (incloent senyals i semàfors), però si segueixes el meu consell ho fas sota la teva pròpia responsabilitat.

Com a última opció, lliga la bici a un “aparcarodes“. A Lleida tenim la sort que l’Ajuntament ho ha fet bé des del principi i els aparcabicis al carrer són en U, però no a tots els pobles és així. També hi ha establiments privats que tenen instal·lats aparcarodes en lloc d’aparcabicis per atreure clientela ciclista. Ho fan amb tota la bona intenció, però no són tan segurs com un aparcabicis en U i cal prendre precaucions addicionals. Si ets client d’algun establiment així, informa’ls i potser els canviaran!

Aparcarodes

Aparcarodes. La bici ni tan sols està lligada.

On NO aparcar la bici?

Mai l’aparquis a una pilona, senyal o fanal baixos. Robar-la seria tan senzill com aixecar la bici per sobre. Evita també aparcar-la a arbres, són éssers vius i els pots danyar sense voler.

Comprova sempre que qualsevol objecte on l’aparquis està ben ancorat al terra.

 

Amb què lligar la bici?

Dóna un cop d’ull a aquest article: Tipus de cadenats per lligar la bici

Fes-te amb un cadenat en D o un cadenat articulat, si són de bona qualitat són indestructibles sense utilitzar eines molt cares i sorolloses, i tot i així costaria bastant temps trencar-los. Jo utilitzo un cadenat articulat perquè em resulta molt pràctic plegar-lo i guardar-lo en un petit estoig a la bici, però els cadenats en D poden ser encara més resistents i normalment són més barats. Escullis el que escullis, tingues clar que qualsevol dels dos és una opció de molt alta seguretat si el compres bo.

Cadenats en D i articulat

Cadenats en D i articulat

A partir d’ara em referiré a aquest cadenat com a cadenat principal, serveix per a lligar el quadre i, si és possible, també una roda (preferiblement la posterior).

Si només utilitzessis el cadenat principal les rodes i el selló encara serien vulnerables, especialment si, com en quasi totes les bicis que es venen avui en dia, tenen un mecanisme de tancament ràpid. Aquest mecanisme està fet per a que es pugui, en pocs segons i sense cap eina, treure les rodes o el selló, la qual cosa és un problema perquè el que volem és precisament el contrari. Hi ha tres opcions per a evitar això, ordenades a continuació de menys a més segura:

Tancaments ràpids

Tancaments ràpids

  1. Canviar el tancament ràpid per un tancament amb clau allen. El lladre necessitarà una clau allen i, suposant que la tingui, li costaria alguns segons més obrir el tancament. No és gaire segur però tenint en compte que quasi tots els lladres són oportunistes pot ser suficient en la majoria de situacions. També és l’opció més barata.
  2. Canviar el tancament ràpid per un tancament de seguretat. Hi ha diversos tipus de tancaments de seguretat, però tots tenen en comú que no es poden obrir amb eines comunes, sinó que fa falta una eina específica, una clau, posar la bici cap per avall (no es pot si està ben lligada)… en definitiva, compliquen molt poder extreure rodes o selló si no n’ets el propietari legítim. No són tan barats com els tancaments amb clau allen però segueixen sent assequibles i, sobre tot, igualment pràctics: no cal lligar i deslligar cada cop. A nivell personal és la opció que m’agrada més i la que utilitzo a la meva bici.

    Tancaments de seguretat

    Tancaments de seguretat, també n’hi ha que semblen tancaments ràpids

  3. Utilitzar cadenat secundari, és a dir, amb un altre cadenat a part del principal lligar les rodes i el selló al quadre o a l’aparcabicis. Molts cadenats principals en D inclouen un cadenat secundari al comprar-los, normalment un cable llarg. Normalment no cal cadenat d’alta qualitat com a cadenat secundari però, és clar, si és el que utilitzes les teves rodes estaran encara més segures. Això sí, si utilitzes un cable com a cadenat secundari et recomano canviar-lo per un tancament de seguretat. És més segur i molt més pràctic. Per a qualsevol altre tipus de cadenat secundari (en D, articulat, cadena…) és més segur un cadenat secundari que un tancament de seguretat. Si vols portar la seguretat de les rodes a l’extrem pots combinar tancament de seguretat amb cadenat secundari. El cadenat secundari més segur són els cadenats en D, com més petits millor.

 

Amb què NO lligar la bici?

Amb cables. No utilitzis un cable com a cadenat principal, són increïblement fàcils de tallar encara que siguin gruixuts. Sí, tots tenim un cable del Decathlon: són barats, lleugers i còmodes d’utilitzar, però tard o d’hora et robaran la bici si la lligues només amb un cable, no cometis el mateix error que jo.

Cable

L’anticrist de la seguretat

 

I ara la pregunta central…

Com lligar la bici?

Utilitza el cadenat principal per lligar el quadre i, si pots, també una roda a l’aparcabicis. És molt important que t’asseguris que realment has lligat el quadre a l’aparcabicis: fins que desenvolupes la “tècnica”, al principi és un error força freqüent no lligar la bici a l’aparcabicis, sinó lligar-la amb sí mateixa o simplement tancar el cadenat a l’aparcabicis sense incloure la bici. Fins que no ho facis sempre igual i automàticament, dedica uns segons després de lligar-la a assegurar-te que realment ho has fet.

Si utilitzes cadenat secundari per lligar les rodes, pots lligar-les tant al quadre com a l’aparcabicis, o a ambdós. Si utilitzes cadenat secundari al selló el pots deixar sempre lligat al quadre, no cal lligar-lo i deslligar-lo cada cop.

Exemple de com lligar la bici

Exemple de com lligar la bici utilitzant cadenat principal només pel quadre i cadenats secundaris a rodes i selló

En quant a la tècnica en sí, si vols fer-ho perfectament i maximitzar la seguretat intenta que:

  1. El cadenat no quedi massa a prop del terra.
  2. El cadenat no quedi massa a prop de la barra superior de l’aparcabicis.
  3. Quedi el mínim espai interior del cadenat sense utilitzar.
  4. El forat de la clau quedi boca avall.

Per assolir això el més recomanable és lligar quadre i roda posterior utilitzant el tub que va dels pedals al seient si el cadenat és suficientment gran, si no només el quadre però també utilitzant el mateix tub. Exemples:

La meva pròpia bici, lligant quadre i roda posterior amb un cadenat plegable. També es pot veure el tancament de seguretat a la sella.

La meva bici, lligant quadre i roda posterior amb cadenat plegable. També es pot veure el tancament de seguretat a la tija.

 

Cadenat en D ple

És millor no deixar espai dins el cadenat. Font: thebestbikelock

 

Ara ja saps com assegurar la teva bici, si segueixes aquests consells (resumidament utilitzar un bon cadenat i utilitzar-lo bé) pots tenir la tranquil·litat que la trobaràs esperant allà on l’hagis deixat sempre.

Has quedat amb ganes de més informació sobre cadenats de bici i com utilitzar-los? Dóna un cop d’ull a l’article del Xavi: Com ha de ser un aparcabicis i com s’ha dencadenar la nostra bicicleta?

Si encara no en tens prou, et recomano el web thebestbikelock si entens l’anglès.

(Visited 71 times, 1 visits today)