Moltes vegades, quan es proposen mesures de pacificació dels carrers i de promoció de la bicicleta, els petits comerciants es queixen. “Si no hi ha lloc on aparcar, no tindrem clients!”, diuen. És una preocupació molt raonable, ja que, sense vendes, haurien de tancar. Però no es correspon amb la realitat: en general, aquelles zones pacificades, així com la simple promoció de la bicicleta, són bones per al petit comerç. El que no és bo per al petit comerç és aquest model de ciutat que aposta pels enormes centres comercials i d’oci concentrats en llocs de la ciutat als quals cal accedir en cotxe.

Fixem-nos, per exemple, en el Copenhaguen Bicycle Account de l’any 2012. La capital danesa, com se sap, és capdavantera en tot allò relacionat amb l’ús de la bicicleta. A les pàgines 18 i 19 de l’informe hi trobem una anàlisi de les relacions entre la manera de comprar i el mitjà de transport. En general, com era d’esperar, la gent que va en bici a comprar gasta menys per viatge que la que hi va en cotxe, però hi va més cops. En total, diu l’anàlisi, els ciclistes donen més diners a les botigues. Cosa bona, si tenim en compte que la gent que va a comprar en bicicleta o a peu representen la meitat de la despesa i dues terceres parts dels viatges a comprar de la ciutat.

Guanys de les botigues per mitjà de transportPel que fa a la manera de comprar dels usuaris de cada mitjà, podem suposar que, així com la gent que ho fa en cotxe compra molt, en un sol lloc i poques vegades, la gent que va a peu o en bicicleta compra menys, de manera més repartida i moltes vegades. Així doncs, aquests botiguers de Lleida que tanta por tenen d’El Corte Inglés potser haurien de començar a apostar per una ciutat ciclista…

Ara bé, la pregunta és: com? El 26% dels ciutadansque no usen la bicicleta per comprar diuen que no ho fan per culpa de la dificultat d’aparcar-la. Era aquesta, si menys no l’any 2012, l’assignatura pendent de la ciutat. En efecte: mentre el 71% dels Nombre de viatges a comprar per mitjà de transport públichabitants estaven satisfets amb les possibilitats d’aparcar la bicicleta a la feina i el 79% amb la possibilitat d’aparcar-la allà on viuen, només el 26% tenien la mateixa opinió sobre les possibilitats de deixar la bici amb seguretat quan anaven a comprar.

És clar, diran alguns: si fem pàrquings de bicis davant dels nostres comerços treiem lloc als cotxes i això ens empobreix. Res més lluny de la veritat, dades en mà. Mirem què van calcular els experts danesos: en un sol espai de pàrquing de cotxe hi ha lloc per a vuit bicicletes. Si comparem els beneficis que dóna un sol conductor al que donen vuit ciclistes en un sol viatge, la mitjana dóna que dedicar aquest espai a un aparcament de bicicletes genera 4,5 vegades més beneficis als botiguers Copenhaguen, que dedicar-lo a un cotxe.

Per tot això, doncs, animem els petits comerciants a demanar la millora de la infraestructura ciclista a la ciutat. Copenhaguenitzar Lleida no només serà bo pel trànsit, la salut i el medi ambient; també per la butxaca dels petits i les petites comerciants.

(Visited 48 times, 1 visits today)