Tot i que, degut a la manca de carrils bici, a Lleida encara no s’ha popularitzat aquesta queixa, tinc esperances de que algun dia ho faci, perquè indicarà que finalment tenim bons carrils bici i que a més a més estan funcionant bé.

Foto: Cycling Embassy of Denmark

Foto: Cycling Embassy of Denmark

Per què estan sempre “buits” els carrils bici? Resposta fàcil i senzilla: són molt més eficients movent persones que un carril de circulació amb cotxes.

El nivell de congestió d’un carril qualsevol és fàcil de calcular: és el percentatge de la seva superfície ocupat pels vehicles que l’utilitzen. Aquí ja s’hi pot intuir un dels motius pels què hi ha tanta diferència en l’eficiència: mentre que un cotxe físicament ocupa uns 10 m2, una bici amb algú a sobre es pot aproximar a 2 m2. A això se li ha de sumar que els vehicles a motor tenen tendència a desplaçar-se d’una manera diferent als vehicles saludables: accelerar fort quan el semàfor es posa verd, arribar a una velocitat molt alta i frenar bruscament quan el següent semàfor, senyal o esdeveniment del trànsit els obliga a aturar-se. Aquest tipus de moviment no només malbarata moltíssima energia sinó que també, contràriament al que la intuïció ens podria dir, provoca saturació quan hi ha altres vehicles al darrera. Les bicis, en canvi, solen accelerar menys furiosament i frenar amb més temps, mantenint una velocitat més constant. Tot això, és clar, depèn de cada persona (conduint i muntant amb bici), però ja sabeu de què parlo. Una altra conseqüència d’aquest tipus de moviment: a majors velocitats cal deixar major distància de seguretat. Si un vehicle (bici, cotxe, el que sigui) va a 20 km/h, el vehicle del seu darrera hi podrà anar molt més a prop que si es mogués a 40 km/h tot i mantenint la distància de seguretat que permet frenar a temps.

En cada cercle vermell de la foto anterior hi ha 70 persones.

I per últim: les bicis són aigua, es poden “colar” per tot arreu. Un cotxe és una caixa metàl·lica voluminosa, pesada i poc apta per la ciutat. I això ho han (hem, que jo algun cop també condueixo) de patir els conductors, no la ciutat. Que tothom va a treballar a la mateixa hora i el carrer ja no pot encabir més cotxes? Mala sort. Que algú davant està aparcant i li està costant una mica? No hi pots fer res. Que hi ha al teu davant un vehicle movent-se a una velocitat més baixa de la que voldries? ¯\_()_/¯ Amb la bici tot això importa ben poc, és un puntazo i resta molta congestió als carrils que utilitzem els seus usuaris.

Però Guillem, t’estàs oblidant que en alguns cotxes hi va més d’una persona! Cert. Segons les dades del gens seriós estudi visual que he anat realitzant durant els últims anys a Lleida, de mitjana en un cotxe hi van 1,2 persones, si ho voleu estirar molt 1,3. Així que tampoc és que suposi una gran diferència.

I ara sí l’última reflexió, de debò: un altre motiu pel que hi pot haver carrils bici sempre buits és perquè estan mal dissenyats, mantinguts o freqüentment ocupats per conductors o mobiliari urbà. En aquest cas molta gent opta per no utilitzar-los, anant per un altre lloc (vorera o calçada) o sense agafar la bici.

(Visited 118 times, 1 visits today)