Nota: aquest article va ser escrit l’abril del 2017 i les dades que s’hi inclouen estan actualitzades a aquesta data.

Malauradament camions i cotxes s’han convertit en l’arma escollida pels terroristes per dur a terme els atacs dels últims anys a Europa, i no hi ha senyals de que això canviï en el futur proper. És molt fàcil robar un cotxe i conduir-lo sense aixecar sospites. Que utilitzin cotxes és, en realitat, un bon símptoma: accedir a armes convencionals i utilitzar-les els resulta més complicat.

No moriràs en un atemptat (ni ningú que coneguis)

Tot i que el darrer any a Europa hi ha hagut molts atemptats i molt mediàtics, la realitat és que, per a algú vivint a l’antic continent, la probabilitat de morir en un atemptat és negligible. Concretament del 0,0017% [1]. Per a fer-se una idea d’aquesta xifra tan baixa, és del mateix ordre de magnitud que la probabilitat de morir per l’impacte directe d’un llamp. Els atemptats fan molt mal i poden provocar por, però no suposen un perill representatiu. Si aconsegueixen el seu objectiu de provocar por i un clima de confrontació és degut a que el nostre cervell no interpreta els perills i riscos racionalment. Com a comparació amb alguns modes de mobilitat, als Estats Units la probabilitat de morir muntant en bicicleta és del 0,02%, caminant del 0,16% i dins d’un vehicle motoritzat de l’1,19% [2]. Per això hi ha bojos que promouen portar casc al moure’s en cotxe.

Però sí que moriràs pels cotxes (i/o persones que coneixes)

A aquesta última dada (que per sí sola ja és molt significativa) se li han de sumar altres factors derivats de l’ús del cotxe: sedentarisme, estrès i contaminació acústica i de l’aire. No he trobat informació fiable dels tres primers, però sí que he trobat que segons l’OMS 599.200 persones van morir prematurament només l’any 2012 degut a la contaminació de l’aire a Europa, causant el 6,48% de les morts [3]. Cal recordar que s’estima que el 98% de la contaminació de l’aire a les ciutats prové del tràfic, així que aquesta xifra tan brutal de morts li correspon quasi totalment. Només degut a xocs de cotxe i contaminació de l’aire, els cotxes són responsables del 7,7% de les morts a Europa. I sense sumar-hi el sedentarisme, estrès, contaminació acústica i morts per atropellament, amb tot això la xifra pujaria bastant més. Pujar la xifra fins al 10% em sembla una estimació conservadora.

Els vehicles motoritzats maten 1 de cada 10 persones a Europa, directa i, especialment, indirectament. Per cada persona morta en un atemptat (amb cotxe o sense) els vehicles a motor conduïts per persones sense males intencions en maten 5.882.

Morir en un atemptat és extraordinàriament improbable. No hauríem de tenir tanta por als cotxes que utilitzen els terroristes, sinó als que utilitzem nosaltres mateixos; són els perillosos de debò.

[1] Calculat a partir del número de morts en atemptats terroristes els últims 13 mesos a Europa dividit entre la població del continent i multiplicat per una esperança de vida estimada de 80 anys.

[2] Dades del Consell de Seguretat Nacional dels Estats Units (NSC)

[3] Calculat a partir del número de morts prematures per contaminació de l’aire a Europa l’any 2012 segons l’OMS dividit entre la població del continent i multiplicat per una esperança de vida estimada de 80 anys.

(Visited 20 times, 1 visits today)