Bici amb els llums acoblatsEls dies són cada cop més curts i aviat ens començarà a visitar la boira densa. És el moment d’assegurar-se que la nostra bici compta amb bona il·luminació. Porto uns tres anys fent anar aquest joc de llums a les meves bicis i puc resumir la meva experiència com a satisfactòria, aquí us en detallo els motius.

Fabricació

Es tracta d’un joc de dos llums (blanc i vermell: davanter i posterior) de tipus LED, amb bateria inclosa. Aquest és el primer punt important: quan es tracta de llums de bici cal fugir dels que van a piles no recarregables i aquests no en necessiten. Això sí, la bateria no és extraïble i si es fa malbé o es desgasta amb l’ús o el temps no la podreu canviar i tocarà comprar llums un altre cop.
Tenen el cos fabricat en silicona, la qual cosa evita rascades a la pintura de la bici i el sistema de fixació és molt senzill i pràctic, sense requerir cargols ni haver de deixar res acoblat permanentment a la bici encara que no es faci anar el llum. D’altra banda, el sistema de fixació del llum de darrera se’m va trencar després de 2 anys fent-ne un ús completament normal. Tot i que no són impermeables, l’únic forat que tenen (el connector per on es carreguen) queda tapat per una solapa de goma i són capaços de sobreviure a la pluja. Jo els he usat repetidament en condicions de pluja molt intensa sense cap problema. Això sí, tingueu present que si es fessin malbé per contacte amb aigua la garantia no ho cobreix.

Una última nota: degut a que són tan fàcils de posar i treure de la bici jo normalment me’ls emporto amb mi quan aparco la bici per a que no ho pugui fer algú altre 😉

Il·luminació

Segons la fitxa tècnica al web de Decathlon, el llum davanter té una potència lumínica de 22 lúmens i el posterior de 7. Per si, igual que a mi, aquests números no us diuen res ho traduiré a llenguatge menys tècnic: emeten llum suficient per a donar bona visibilitat a la bici, tant el blanc com el vermell. El llum davanter no és suficientment potent per a il·luminar adequadament el que es té davant, només per a ser vistos. Si passeu per carrers o zones sense il·luminació necessitareu un llum més potent o demanar a l’ajuntament que hi posi fanals.

Tot i que estan dissenyats de tal manera que emetin llum també pels laterals, el feix de llum és bastant “enfocat”, és a dir, il·lumina molt una zona concreta al centre a costa de deixar en la penombra tota la perifèria. No és un problema molt greu en llums la finalitat de la qual és simplement donar visibilitat però pot arribar a molestar a altres persones al carrer enlluernant-les i seria preferible que la llum emesa fos més difusa.

El llum davanter té tres modes d’il·luminació: intermitent, fixe a baixa potència i fixe a alta potència; el mode intermitent també emet llum a la màxima potència. El llum vermell només té els modes fixe i intermitent. Hi trobo a faltar un mode oscil·lant, com l’intermitent però que en lloc de passar immediatament de foscor total a brillantor màxima ho faci suaument, així com un mode fluix que augmenti la potència intermitentment.

20171127_225722

Autonomia

Segons la informació tècnica al web l’autonomia és de “9 h flash / 5 h normal”. Aquesta informació és incomplerta i confusa, però sospito que es refereix a l’autonomia del llum davanter i anomena “normal” al mode fixe a baixa potència. Jo sempre els porto fixes i el de davant a màxima potència, i en aquest tipus d’ús l’autonomia dels llums és d’unes 4 hores, molt per sobre del suficient per a qualsevol desplaçament dins de la ciutat.

Quan la bateria comença estar baixa de càrrega, s’activa un segon llum menys potent (vermell pel de davant, verd pel de darrera) per indicar-ho. En aquest punt encara queden 15 minuts d’autonomia, així que es pot continuar sense preocupació de quedar-se sense llums abans d’arribar a casa. Tot i això, si voleu més tranquil·litat canvieu el mode de llum a intermitent, n’allargareu l’autonomia. Els he provat al màxim de càrrega, els resultats de la prova han estat:

Llum blanc, mode fixe màxima potència:

  • Autonomia fins avís de bateria baixa: 3h 42m
  • Autonomia amb bateria baixa: 15m
  • Autonomia total: 3h 57m

Llum vermell, mode fixe:

  • Autonomia fins avís de bateria baixa: 3h 46m
  • Autonomia amb bateria baixa: 18m
  • Autonomia total: 4h 4m

Experiment realitzat un cop, a una temperatura d’entre 20 i 25 ºC.

Tingueu en compte que aquest experiment s’ha dut a terme amb el mode que requereix més potència d’ambdós llums, qualsevol altre mode (intermitent i baixa potència) hauria de suposar més autonomia de la bateria.

Poc visibles, però millor no badar amb els indicadors de bateria baixa

Poc visibles, però millor no badar amb els indicadors de bateria baixa

Conclusió

És un joc de llums senzills, molt ben dissenyats i de brillantor i autonomia suficients a un preu molt competitiu: 20€. No costa trobar llums millors a preus significativament més alts ni alternatives tècnicament inferiors.
Aquests llums compleixen els mínims, però personalment no recomanaria res de qualitat inferior perquè ja no hi arribaria.

 

(Visited 51 times, 1 visits today)