Quan pensem en els avantatges de la bici respecte dels vehicles motoritzats segurament el que primer ens ve al cap és que no contamina, en el sentit que no emet cap tipus de fum tòxic.  En aquest article però, voldríem destacar un altre tipus de contaminació potser no tan visible (de fet les ones sonores són, afortunadament, invisibles) però al nostre entendre extraordinàriament important com és la contaminació acústica.

Segons dades de l’OMS, l’estat espanyol és el segon país més sorollós del món (després del Japó) i els problemes relacionats amb el soroll cada cop són més nombrosos com es demostra periòdicament amb la presència de notícies relacionades amb aquest fet als mitjans de comunicació. Fins i tot hi ha webs especialitzades sobre el tema com la de l’ACCCA (Associació Catalana Contra la Contaminació Acústica) en les quals es pot comprovar els problemes físics i psicològics que l’excés de soroll pot provocar a les persones.

01

La bicicleta és un mitjà de transport molt silenciós. De fet, un dels elements bàsics de seguretat és tenir un bon timbre que alerti els vianants, si cal, de la nostra presència.  Alguns dels problemes amb els quals ens trobem molts cops és que el vianant no només no ens ha vist sinó que tampoc ens ha “sentit”. Curiosament, tenim associada la mobilitat amb el soroll i, el més preocupant, és que estem disposats a acceptar-ho com un mal menor! (com els embussos, com les dobles files, com el fum que respirem al mig de les ciutats, com l’estrés que patim damunt del cotxe…).

Em direu que els vehicles cada cop són millors; cert, però continuen fent soroll (sobretot si n’hi ha tants) ja sigui per l’acceleració o pel contacte amb l’asfalt. El vehicle elèctric és molt més silenciós, d’acord, però tampoc no ens enganyem perquè no és l’única solució al problema del transit a les ciutats. Cal pensar que no emet fums però ocupa igualment espai públic com la resta de vehicles de combustió i cal generar energia elèctrica per carregar les bateries. La bici, en canvi, s’ha demostrat com el mitjà de transport més ràpid en distàncies curtes i, fins i tot, encara que algunes incorporin una ajuda elèctrica, el consum energètic és infinitament inferior al d’un cotxe elèctric.

Per tant, els ajuntaments que incentiven l’ús de la bici per desplaçar-se a la seva ciutat també ajudaran a reduir els nivells de decibels que patim. Només cal consultar els mapes sònics d’algunes zones per adonar-nos  del problema que això suposa en algunes àrees de les nostres ciutats (inclosa Lleida) i del cost que això té en el benestar, la qualitat de vida i la salut de les persones.

Finalment,  doncs, dues conclusions; a) al nostre ajuntament: ja teniu un argument més -si cal- per apostar per la bicicleta si voleu fer una ciutat millor i, per tant, menys sorollosa i b) als i les ciclistes: com que fem tan poc soroll, recordeu de posar un bon timbre a la vostra bici!!

Ramon Llanes

(Visited 78 times, 1 visits today)