Poder anar amb la bici més ràpid i fent menys esforç, i a més a més sense gastar-s’hi diners. Qui no ho vol?
Aquí us deixo quatre consells ben senzills per aconseguir-ho, de ben segur que notareu la diferència!

 

1- Altura del selló

Portar el selló a l’alçada correcta és el canvi més simple i alhora efectiu que podeu fer a la vostra bici.

L’error més comú és portar-lo massa baix, la qual cosa redueix el nombre de músculs utilitzats i també l’eficiència del pedaleig. No només fa que aneu més poc a poc i fent més esforç, també pot causar lesions.

Per a posar-vos a l’alçada correcta, seieu sobre la bici amb els peus als pedals amb una paret sobre la que recolzar-vos o algú que us aguanti i exteneu una cama al màxim que pugueu (pedal quasi a baix de tot). Heu de comprovar que la cama us queda quasi completament extesa però no del tot.

Angle recomanat selló

També n’hi ha que prefereixen anar una mica més baix del que seria òptim, especialment amb bicis de ciutat, per a poder posar còmodament el peu a terra a les aturades. No és mala idea, tampoc.


2- Pressió de les rodes

Un altre consell molt bàsic i sorprenentment poc seguit: portar les rodes a la pressió correcta.

Les rodes, encara que estiguin en perfecte estat, van perdent pressió amb el pas del temps de forma natural i és recomanable comprovar-ne la pressió mensualment. Si les porteu a massa poca pressió no només us costarà més esforç moure la bici, també augmenta el desgast de la coberta i el risc de punxades. Una altra conseqüència negativa és que la bici fa més soroll de rodadura.

Si, d’altra banda, la pressió és excessiva les rodes esmorteiran pitjor les irregularitats de la calçada. En casos més extrems poden perdre adherència i, fins i tot, explotar.

Mantingueu sempre la pressió de les rodes dins el rang indicat pel fabricant de la coberta, el trobareu inscrit al lateral de la mateixa coberta. A mi, personalment, m’agrada portar-les ben dures.

 

3-Canviar les cobertes

De la gent que veieu movent-se amb bici per Lleida, quants ho fan amb una BTT? D’aquestes BTT, quantes porten rodes de tacs?

Les rodes de tacs (igual que les BTT) estan dissenyades per un escenari de funcionament molt diferent al de moure’s per carrers asfaltats. És evident que es pot anar amb rodes de tac per la ciutat, però no és gens òptim. Quan hagueu de canviar cobertes feu-ho a algunes que no siguin amb tacs i notareu que la bici va més ràpida, fa menys soroll i frena millor. També és interessant canviar a rodes més estretes. Hi ha moltes opcions interessants: algunes tenen una malla que les fa encara més resistents a punxades, d’altres una banda reflectant al lateral, diferents dibuixos per drenar l’aigua, lleugeresa… fent una mica de recerca podeu trobar les vostres cobertes ideals.

Pneumàtic semi

4- Transmissió neta i lubricada

La infame cadena que giscla suplicant que se li faci manteniment. No cal arribar a aquest punt, de debò. Cuideu una mica la transmissió de la vostra bici netejant-la i lubricant-la regularment. Netejar és el que requereix més temps, jo recomano aigua sabonosa calenta, draps, esponja i raspall. Fins que la cadena (en realitat no és negra!), pinyons, plats i la resta d’elements de la transmissió quedin ben nets. Especial atenció a les rodetes del desviador de pinyons, poden arribar a acumular moltíssima porqueria. Jo les repasso amb un escuradents.

Un cop tingueu la transmissió neta, esbandiu-la amb aigua.

No lubriqueu la cadena fins que estigui completament seca. I recordeu: només s’ha de lubricar la cadena. Si poseu lubricant sobre qualsevol altra superfície (pinyons, per exemple) només servirà per a que s’hi posi porqueria més fàcilment. La manera més eficaç de lubricar la cadena és esglaó a esglaó, i si creieu que n’heu posat massa passeu-hi un drap.

Si ja seguíeu aquests quatre consells enhorabona, la vostra bici segurament està ben mantinguda! I si no, us animo a fer-ho i comprovar la millora.

(Visited 155 times, 1 visits today)