Les obres d’Avinguda Catalunya van avançant i aviat podrem utilitzar un bon carril bici en un carrer on era d’allò més necessari, donant continuïtat al reivindicat eix Nord-Sud.

Cal agrair que a les últimes reformes de carrils bici que s’han fet (Avinguda de l’Estudi General i Rambla d’Aragó), al marge d’alguns aspectes que considerem que caldria millorar, el disseny ha millorat moltíssim respecte les vies ciclistes existents a la ciutat: carrils bici a la calçada, amplada generosa, segregats de la resta de la calçada amb elements físics, marge de separació amb els cotxes aparcats…

El nou carril bici de l’avinguda és com els últims reformats (podeu consultar els plànols aquí), cosa que és una bona notícia, però analitzant els plànols em sorgeixen diversos dubtes sobre la regulació semafòrica de cruïlles i passos de vianants.

Comencem:

1. Cruïlla amb el C. Canonge Brugulat

Afegiran la silueta d’una bicicleta als semàfors del pas de vianants? A la resta de Rambla d’Aragó no ho van fer, ho faran aquí? Cal recordar que els semàfors on només hi ha la silueta d’un vianant no afecten a les bicicletes, que són vehicles. Ara mateix, si us ve de gust, us els podeu saltar.

punt1 - còpia

2. Cruïlla amb el C. Lluís Companys

Als plànols podem observar que només cal moure de lloc un dels semàfors de vianants. El dubte és si afegiran la silueta d’una bicicleta als semàfors d’ambdós costats.

Al punt on el carril bici creua el pas de vianants de l’avinguda, com es regularà el pas? Sembla ser que no s’afegeix cap semàfor, caldrà obeir els dels vehicles o podrem passar quan vulguem? Aquí es podria col·locar un semàfor taronja intermitent per a bicis, per tal que hagin de deixar passar els vianants però podent continuar la marxa després, perquè no té sentit que s’esperin en un punt on no es creuaran amb cap cotxe.

3. Cruïlla amb el C. Acadèmia

No hi ha cap semàfor previst. Com es regularà el pas? Amb els semàfors del pas de vianants que estan força lluny? S’afegirà la silueta de la bici? O bé haurem d’observar els semàfors per als cotxes? En sentit baixada es veuran bé però en sentit pujada no perquè són a l’altre costat del carrer… Passarà el mateix que a l’Avinguda de l’Estudi General, que has de tenir en compte els semàfors de l’altre costat del carrer?

El que també trobo a faltar és un semàfor taronja amb una fletxa a la dreta per tal que els cotxes en sentit baixada que giren cap al C. Acadèmia extremin la precaució i cedeixin el pas als ciclistes que circulen en ambdós sentits. Al carril de l’Estudi General hi ha problemes en aquests punts, així que estaria bé evitar-ho aquí…

punt3 - còpia

4. Pas de vianants del C. Alcalde Costa

Es col·locarà un nou semàfor per a les bicicletes que circularan en sentit pujada i en sentit baixada caldrà obeir el semàfor de vehicles. Fins aquí tot correcte, però, per què aquí es col·loca un nou semàfor en sentit pujada i en els punts 2 i 3 no? I com és que aquí hem de respectar el semàfor dels vehicles en sentit baixada i al punt 5 no? A cada lloc haurem de pensar quins semàfors hem de fer cas? Una mica complicat…

Ah, i en aquest punt també es podria afegir el semàfor taronja intermitent per a bicis en ambdós sentits!

punt4 - còpia

5. Cruïlla amb l’Av. Blondel

S’instal·larà un bàcul amb dos semàfors per als vehicles en sentit baixada. En sentit pujada no se n’afegeix cap. Sembla que la voluntat és que no calgui aturar-se ni en sentit pujada ni en sentit baixada perquè no es preveu pintar la marca vial de detenció i realment no té sentit que les bicicletes s’aturin amb el llum vermell perquè no es creuen amb cap cotxe en no interrompre’s el carril bici, però caldrà obeir-los igualment! En sentit pujada també, caldrà observar el semàfor de l’altre costat del carrer!

Hi hagi marca vial de detenció o no un semàfor sempre cal obeir-lo! A més a més, no té cap mena de sentit que als punts 2 i 3 o en la majoria de cruïlles del caril bici de l’Av. de l’Estudi General calgui fer cas dels semàfors situats a l’altre costat del carrer i en aquest cas no. Tampoc té sentit que en el punt 4 o a l’Estudi General, en sentit baixada, hagis de fer cas dels semàfors situats tocant al carril bici i en aquest cas no.

Quan cal fer-ne cas i quan no? Si hi ha línia de detenció sí i si no hi és no? Si la línia s’esborra amb el pas del temps també caldrà respectar-los? Amb un pas de vianants sí? Els dies de lluna plena sí i els de lluna nova no? Segons les normes de circulació, una simple línia de detenció no eximeix del compliment de les indicacions dels semàfors. Imagineu-vos que un automobilista justifiqués que s’ha saltat un semàfor perquè no hi havia línia de detenció!

Per permetre el pas de les bicicletes en aquest punt sense que hagin d’aturar-se amb el semàfor vermell s’hauria de col·locar un semàfor específic per a bicicletes. Amb un de taronja intermitent amb la silueta d’una bici que funcionés amb la fase roja del semàfor per als vehicles en general ja seria suficient.

punt5 - còpia

6. Cruïlla amb l’accés a l’aparcament de Pl. Espanya

Al pas de vianants es col·loquen dos semàfors específics per a bicicletes en ambdós sentits. Com és que al pas de vianants amb el C. Alcalde Costa (punt núm. 4) en sentit baixada ja n’hi ha prou amb el semàfor de vehicles i aquí no? I al pas de vianants del punt número 2? Aquell podrem creuar-lo amb la bici quan ens vingui de gust i aquí no? Allí n’hi havia prou amb els semàfors de vehicles i aquí feia falta semàfors específics? No té cap lògica!

Al ramal d’accés a l’aparcament de la plaça s’afegeixen dos semàfors per a vianants que suposo que inclouran la silueta de la bicicleta. Aquí estarà bé si s’afegeix la silueta. Els semàfors de vianants tindran el llum taronja intermitent per tal que els cotxes cedeixin el pas a bicis i vianants.

7. Cruïlla amb l’Av. de Madrid i el Pont de la Universitat

Aquí també s’afegeixen 4 semàfors per als vianants amb la silueta d’una bicicleta, suposadament. Si tenen la silueta estarà bé.

punt7 - còpia

Així doncs, si no m’he equivocat interpretant els plànols, a cada cruïlla haurem de pensar quins semàfors hem d’obeir i quins no, perquè al llarg del carril bici o en d’altres carrils de la ciutat no s’utilitza el mateix criteri, a banda que en algunes ocasions no es tenen en compte els criteris del codi de circulació. Això el que provocarà és que els ciclistes faran el què voldran, o el que bonament interpretaran o suposaran què han de fer, cosa que dedueixo que crearà conflictes amb vehicles i vianants, situacions de risc o bé seran multats per agents de la Guàrdia Urbana que interpretaran coses diferents. A més a més, generarà vicis difícils de resoldre, ja determinats semàfors de la ciutat es deixaran de respectar per culpa de la disparitat de criteris i serà molt difícil revertir la situació…

Per tal que els usuaris respectin la senyalització és important que aquesta sigui clara, senzilla, coherent, seguint uns criteris homogenis i complint amb la normativa del codi de circulació.

Quan es van canviar els sentits dels carrers Acadèmia i Lluís Companys es va tenir en compte de modificar els semàfors existents per adaptar-los a la nova realitat, cosa que s’havia de fer, és clar, però en el nostre cas, com que som 4 bicis les que circulem per Lleida doncs no cal tenir-ho en compte. Això sí, tingueu-ho present, malgrat el caos semafòric, els incívics i desconsiderats sempre serem els ciclistes…

(Visited 135 times, 1 visits today)